Importanța art-terapiei pentru copiii din centrele de plasament
Cursurile de art-terapie Farbenlicht desfășurate în colaborare cu Asociația de Poveste
18 copii din Centrul de Plasament pentru copilul cu dizabilități din Turnul Rosu au beneficiat de susținere și încurajare în evoluția lor, sub forma cursurilor de art-terapie Farbenlicht, pe o perioada de 7 luni, din 11.2020 pana în 06.2021.
Copiii se confruntă cu tulburări de atașament, tulburare hiperkinetică cu deficit de atenție, reacții depresive și tulburări emoționale.
Fiecare dintre acești copiii are potențialul de dezvoltare și restaurare interioară, indiferent în ce etapă sau situație a vieții se afla iar art-terapia reprezintă un mod blând prin care ei își pot accesa puterea creativă și vindecătoare.
Conștientizarea, remodelarea mindset-ului fix, a unor modele mentale disfuncționale (mentalitatea de victimă), vindecarea (rănii de abandon) prin cultivarea unei interacțiuni bazată pe încurajare și blândețe la nivel de dinamică de grup, recunoașterea geniului nativ și activarea calităților interioare, prin intermediul procesului creativ, în cadrul art-terapiei Farbenlicht, sunt câteva dintre obiectivele stabilite pe termen mediu și lung, în întâlnirile cu acești copii.
Art– terapia Farbenlicht este o formă de terapie holistică, care abordează pe parcursul procesul creativ dimensiunea fizică, emoțională, mentală și spirituală a persoanei.
Este înrădăcinată în ideea că fiecare om este creativ, că spiritul uman este în esența energie creatoare, în continuă transformare și expansiune.
Încurajează și susține prin tehnici și metode vizuale specifice (desen, pictură, modelaj, colaj, video, performance, mișcare-dans liber, instalație), deblocarea și folosirea potențialului creativ, recunoaşterea resurselor dar și a provocărilor interioare arhetipale care se releva la nivel de imagine, de dialog, în dinamica relațională dintre copil și art-terapeut și al nivel de dinamica de grup.
În dialogul cu aceste provocări/ umbre, art-terapeutul încurajează o relaționare contemplativă, bazată pe conștientizare, acceptare și compasiune.
Metodele folosite în cadrul art-terapiei Farbenlicht sunt multiple* și diferă în funcție de nevoile observate la nivel individual și de grup, de către art-terapeut.
*O caracteristică de bază a art-terapiei este interdisciplinaritatea. În general, în baza unor principii psihanalitice sau psihodinamice, art- terapeuții au competența de a folosi diverse cadre teoretice. Metodele art-terapeutice folosite se pot sprijini pe abordări de lucru precum cea: antroposofică (R.Steiner), analitica (C.G.Jung), umanista, comportamentală, sistemică, integrativă.
Australian National Art Therapy Association (ANATA, 2005).
Cele 9 ateliere ( 9 x 3 grupe= 27 de cursuri) de art-terapie Farbenlicht desfășurate în perioada 11.2020- 06.2021 pentru copiii din Turnul Roșu:
Evoluția copiilor de-a lungul intervenției art-terapeutice. De ce este important ca copiii să beneficieze în continuare de art-terapie
Evoluția copiilor de–a lungul celor 7 luni de ateliere de art-terapie a fost o evoluție în spirală, marcată de o paleta larga de experiențe și stări, cu pași mărunți dar constanți spre o mai bună cunoaștere de sine, o gestionarea mai eficientă a emoțiilor și a stărilor interioare conflictuale.
Cea mai mare reușită de pana acum, în munca cu copiii din Turnul Rosu, o consider a fi faptul că mulți dintre ei au devenit conștienți de existența și însemnătatea propriul potențial creativ, de importanta de a-l folosi în mod activ în modelarea spre bine a propriilor trăiri, minți, vieți.
Si încă ceva ma bucura. Copiii încep sa prindă din ce în ce mai bine ideea, ca felul descurajator (mentalitatea de victima) în care ei au învățat să gândească despre ei înșiși (urmarea abandonului, a mediului din care provin etc.) nu este o cușcă de nedeschis în care sunt condamnați sa-și petreacă viața.
Au înțeles că aceasta gândire de tip cușcă, este ceva ce poate fi schimbat/recreat spre a dobândi, pas cu pas o minte de încurajator din care se naște o atitudine constructivă și are ca rezultat creșterea stimei de sine și un sistem imunitar emoțional care se însănătoșește.
Imi place să cred că copiii încep să realizeze și să simtă că indiferent de situația, dizabilitatea sau dificultatea cu care se confruntă, au primit în dar multiple calități interioare, pe care dorim sa-i susținem să le dezvolte.
In mare parte, în cele 7 luni de art-terapie, accentul l-am pus pe cultivarea unui nou mindset, pornind de la reguli simple cum ar fi înlocuirea des folositului ” EU NU POT” (de către copii) cu ”EU POT”, pe trecerea graduală de la un mindset fix, de victimă spre un mindset de creștere.
E important ca în următoarele luni de art-terapie, focusul să rămână pe cultivarea unui mindset de creștere, pentru a consolida ceea ce s-a clădit pană acum, și pe incurajarea copiilor de a cunoaște, dezvolta și de a folosi din ce în ce mai frecvent calitățile lor și a deprinde abilitați care duc la consolidarea unui caracter puternic și la acțiuni responsabile.
Pe lângă metodele art-terapeutice si cognitiv-comportamentale folosite, tehnica de meditație mindfulness, integrata ca element incipient in cursul de art-terapie, i-a ajutat pe copii sa conștientizeze și să simtă importanta unei respirații profunde, să se perceapă pe sine din poziția de observator al propriilor emoții și gânduri, să se conecteze la corp, să se ancoreze în aici și acum.
Si mindfulness-ul, ”șmecheria asta cu respirația”- cum spun ei😊, e o tehnica foarte simplă și eficientă care ii ajută să se liniștească în momentele de teamă, agitație, furie, de conflict, la școală etc.
Schimbări în bine remarcate la nivel de individ si organism/sine colectiv in cadrul ședințelor de art-terapie:
- treptat limbajul si atitudinea constructiva câștiga teren in interiorul celor 3 grupe
- unii copii au înlocuit zeflemeaua si rasul pe seama celui ”mai slab” cu incurajarea si empatia
- o percepție de sine mai buna
- însușirea unei atitudini de creștere ”eu pot”;
- in timpul cursului se aude in ultima vreme expresia ”am învățat să gândesc ca pot…”
- mai mult curaj in a-și exprima propriile gânduri si trăiri
- lucrări vizuale care emana curaj, deschidere
- trecerea de la sterilitate grafica la expresivitate cromatica si viata, la nivel de imagine
- mai multa flexibilitate emoțională, surprinsa la nivel de imagine
- extinderea repertoriului de exprimare creativă vizuală – ceea ce aduce un feedback pozitiv cu privire la formarea de noi rețele cognitive
- dobândirea capacității (in cazul unor copii) de a reflecta o situație din mai mult unghiuri: metoda celor 6 pălării gânditoare a lui E. De Bono a fost folosita deseori in a le oferi copiilor o unealta practica prin care sa învețe sa gândească din mai multe perspective
- copiii foarte introverți, precum Larisa (pseudonim), și-au descoperit prin intermediul picturii, un mod de a-și exprima tumultul de stări si imagini interioare într-un mod constructiv. Perseverenta si pasiunea ei pentru pictura, a dus la realizarea unui număr foarte mare de picturi expresive, prin intermediul cărora, Larisa, a dobândit admirația si respectul unor colegi care înainte ii desconsiderau felul tăcut de a fi.
- un progres il consider si dorința Ioanei (pseudonim), o fire inițial apatica si ”plictisita”, de a deveni o încurajatoare si o inspirație pentru alți copii din centru, care trec prin încercări asemănătoare cu ale ei.
Evoluția Larisei (pseudonim), 18 ani si deblocarea energiei creative, surprinsa la nivel de imagine:
Rezultate urmărite pe termen scurt, mediu si lung in lucrul cu copiii din Centrul de Plasament din Turnul Rosu, prin intermediul art-terapiei Farbenlicht
Rezultate/obiective pe termen scurt:
- experimentarea unor situații de incurajare, in care copilul se simte VĂZUT, ACCEPTAT si APRECIAT asa cum este
- recunoașterea si externalizarea emoțiilor de baza (teama,supărare,bucurie,furie,indiferenta,durere) in mod creativ, sub forma imaginilor
- autocunoașterea, prin conștientizarea si înțelegerea relației dintre gând, emoție si comportament
- îmbunătățirea percepției de sine şi a celuilalt
- relaționarea pozitiva in grup, bazata pe apreciere si incurajare reciproca
- exprimarea şi depășirea unor blocaje emoționale
- dobândirea unui reglaj emoțional mai bun
- a învață despre si a dobândi granițe sănătoase
- revigorare interioara prin recunoașterea propriilor calități şi activarea potențialului creativ
Rezultate/obiective pe termen mediu ( aprox. 1 an) :
- dezvoltarea abilităților emoţionale, cognitive şi a motoricii fine
- imbunatatirea stimei de sine
- cresterea rezilientei psihologice (rezistenta psihica)
- recunoasterea si vindecarea mentalitatii de victima, consolidarea unui mindset de crestere – EU SUNT/ EU POT
Rezultate/ obiectiva pe termen lung:
- promovarea unității persoanei
- profilactic, prevenirea bolilor psihice
- dezvoltarea autonomiei personale in paralel cu susținerea sentimentului de apartenenta la grup
- rescrierea biografica si consolidarea calităților interioare
- vindecarea rănii de abandon prin cultivarea unei interacțiuni bazată pe incurajare si blândețe la nivel de dinamica de grup
- recunoașterea geniului nativ/design-ul interior specific copilului si susținerea lui pentru a lua decizii in conformitate cu acest design
Despre Asociația De Poveste
Asociația De Poveste a fost înființată în martie 2017, la Sibiu, cu scopul de a susține copiii și tinerii din centrele de plasament din județ în vederea dezvoltării lor personale și profesionale și integrării în societate prin metode non-formale de educație, workshop-uri formative și programe de sprijin.
La momentul actual, prin intermediul a 40 de voluntari, venim în sprijinul a circa 200 copii instituționalizați din patru centre de plasament și trei afterschool-uri din județul Sibiu.
Mijloacele prin care ne îndeplinim scopul sunt prezența săptămânală a voluntarilor în centrele de plasament, ateliere de art-terapie și sesiuni de psihoterapie, cursuri extra-școlare și de dezvoltare personală, programe de orientare profesională, ateliere (re)creative, ieșiri și excursii în afara centrelor de plasament.
Pe scurt, Asociația De Poveste e un grup de oameni care se îngrijesc ca și copiii mai puțin favorizați să aibă parte de atenție, zâmbete și experiențe frumoase, astfel încât să se simtă iubiți și importanți.
.
.
.
Cu recunoștință, Kristina
No Comments